Menu

Slachtvergunningen

Wie een varken of een rund wil slachten, moet dit laten registreren. Er is een onderscheid tussen thuisslachtingen en slachtingen in een slachthuis.

Ga naar de website van het FAVV

Procedure

  • Slachthuis: eenmalige registratie volstaat door je aan te melden met je identiteitskaart bij de dienst burgerzaken. Je krijgt dan een registratienummer waarmee je naar het slachthuis kan gaan. Bij latere slachtingen kan je rechtstreeks met je registratienummer naar het slachthuis gaan.
  • Thuis: laat je registreren bij de dienst burgerzaken. Hiervoor breng je je identiteitskaart en het beslagnummer mee (te verkrijgen bij de eigenaar van het dier). Vervolgens ontvang je een slachtvergunning. De slachting moet gebeuren tussen de tweede en achtste dag na aangifte. Bij elke thuisslachting moet een nieuwe aangifte gebeuren.

Voor particuliere slachtingen van gevogelte, konijnen en klein wild buiten een slachthuis is er geen aangifteplicht en moet er dus geen registratienummer aangevraagd worden.

Rituele slachtingen

Rituele slachtingen moeten steeds plaatsvinden in een erkend slachthuis. In gemeenten die niet beschikken over een slachthuis kunnen de slachtingen doorgaan op een tijdelijke slachtplaats. Bepaalde inrichtingen kunnen tijdelijk, nl. beperkt tot periode van het offerfeest, erkend worden als slachthuis. Hiertoe moet een aanvraag voor erkenning ingediend worden bij het Federaal Agentschap voor de Veiligheid van de Voedselketen (FAVV) en dit ten laatste twee weken vóór het offerfeest.

Registratienummer

Iedereen die een slachting wil laten uitvoeren moet beschikken over een registratienummer. Een uitzondering hierop is het slachten van gevogelte, konijnen en klein wild: wanneer deze worden geslacht buiten een slachthuis, heb je geen slachtbewijs nodig, dus moet je je ook niet te laten registreren.


Contact

Dienst Burgerzaken

Sint-Bernardusabdij 1
2620 Hemiksem

Tel: 03 288 26 70
E-mail: bevolking@hemiksem.be

Het Administratief Centrum is enkel open op afspraak. Meer info kan u hier vinden.

Op de dienst Burgerzaken kan je onder andere terecht voor allerlei identiteitsbewijzen, de aangifte van een pasgeborene of het plannen van een huwelijk.  Ook voor je rijbewijs moet je hier zijn.

Vraag je documenten op via het e-loket

Openingsuren

Maandag:
9.00u - 12.00u
Dinsdag:
9.00u - 12.00u, 14.00u - 16.00u, 18.00u - 19.30u
Woensdag:
9.00u - 12.00u, 14.00u - 16.00u
Donderdag - vrijdag:
9.00u - 12.00u
Zaterdag - zondag:
Gesloten
Deze dienst is gesloten op volgende dagen: 10/04/2023, 01/05/2023, 18/05/2023, 19/05/2023, 29/05/2023, 11/07/2023, 21/07/2023, 14/08/2023, 15/08/2023, 01/11/2023, 02/11/2023, 03/11/2023, 25/12/2023, 26/12/2023
Deze dienst is nu gesloten