Menu

Overlevingspensioen

Het overlevingspensioen vraag je zo snel mogelijk na het overlijden van je partner aan. Je kan hiervoor terecht bij het gemeentebestuur. Maak dan een afspraak. Je kan pas een overlevingspensioen ontvangen van zodra de aanvraag in orde is.

Overlevingspensioen

Voorwaarden

Je moet minstens één jaar gehuwd geweest zijn en minstens 45 jaar oud zijn. 

Ben je jonger dan 45 jaar, dan kan je wel een overlevingspensioen krijgen als je recht hebt op kinderbijslag of voor 66% arbeidsongeschikt bent. 

Voldoe je niet aan deze voorwaarden, dan heb je recht op een tijdelijk overlevingspensioen voor de periode van één jaar. 

Het overlevingspensioen moet je niet aanvragen als je overleden partner al gepensioneerd was.

Procedure

De procedure hangt af van het pensioenstelsel waaronder de overledene viel.

Niet-ambtenaren

Indien je echtgenoot of echtgenote overlijdt en je een overlevingspensioen wil krijgen, moet je een aanvraag indienen bij de dienst Burgerzaken of bij de bevoegde pensioeninstelling.

Indien je echtgenoot of echtgenote reeds gepensioneerd was en het rustpensioen beheerd werd door de Rijksdienst voor Pensioenen (RVP), dan wordt het dossier van het overlevingspensioen op naam van de langstlevende echtgenoot geopend.

Ambtenaren

Indien je echtgenoot of echtgenote overleden is in actieve dienst, dan vraag je het overlevingspensioen aan via de laatste werkgever in de overheidssector of rechtstreeks via de Pensioendienst voor de overheidssector (PDOS).

Indien je echtgenoot of echtgenote reeds gepensioneerd was en het rustpensioen beheerd werd door de Pensioendienst voor de overheidssector (PDOS), dan wordt het dossier van het overlevingspensioen op naam van de langstlevende echtgenoot geopend.

Wat meebrengen

  • akte van overlijden
  • trouwboekje
  • eID


Contact

Dienst Burgerzaken

Sint-Bernardusabdij 1
2620 Hemiksem

Tel: 03 288 26 70
E-mail: bevolking@hemiksem.be

Het Administratief Centrum is enkel open op afspraak. Meer info kan u hier vinden.

Op de dienst Burgerzaken kan je onder andere terecht voor allerlei identiteitsbewijzen, de aangifte van een pasgeborene of het plannen van een huwelijk.  Ook voor je rijbewijs moet je hier zijn.

Vraag je documenten op via het e-loket

Openingsuren

Maandag:
9.00u - 12.00u
Dinsdag:
9.00u - 12.00u, 14.00u - 16.00u, 18.00u - 19.30u
Woensdag:
9.00u - 12.00u, 14.00u - 16.00u
Donderdag - vrijdag:
9.00u - 12.00u
Zaterdag - zondag:
Gesloten
Deze dienst is gesloten op volgende dagen: 01/05/2024, 09/05/2024, 10/05/2024, 20/05/2024, 11/07/2024, 12/07/2024, 21/07/2024, 15/08/2024, 16/08/2024, 01/11/2024, 02/11/2024, 11/11/2024, 25/12/2024, 26/12/2024, 27/12/2024
Deze dienst is nu gesloten