Privacyverklaring

Privacyverklaring Hemiksem.be

1.      Toepassingsgebied van de Privacyverklaring

Deze privacyverklaring (hierna "Privacyverklaring") is van toepassing op de persoonsgegevens die het gemeentebestuur over je verzamelt en verwerkt via deze website. Het bevat belangrijke informatie over hoe en voor welke doeleinden het gemeentebestuur persoonsgegevens verzamelt en verwerkt, en verduidelijkt welke rechten je als betrokkene kan uitoefenen. Gelieve daarom deze Privacyverklaring zorgvuldig te lezen.

Het gemeentebestuur zet zich in om je (persoons-) gegevens met de grootst mogelijke zorgvuldigheid te beschermen en alleen op een eerlijke en rechtmatige manier te verwerken in overeenstemming met de bepalingen van de GDPR, met inbegrip van alle huidige nationale of internationale wet- of regelgeving ter uitvoering of toekomstige wet- of regelgeving ter vervanging van de GDPR (hierna samen aangeduid als "Toepasselijke Gegevensbeschermingswetgeving").

2.      Overzicht van de verwerkingen (doeleinden, persoonsgegevens en rechtsgrond)

Persoonsgegevens kunnen worden gedefinieerd als alle informatie waarmee een natuurlijke persoon direct of indirect kan worden geïdentificeerd. Het gemeentebestuur verwerkt voor onderstaande doeleinden jouw persoonsgegevens:

  • Contactformulier en bijhorende correspondentie om je vraag/bericht te behandelen;
  • Nieuwsbrief om je op de hoogte te brengen van onze laatste nieuwsberichten;
  • Klachtenformulier en andere meldingen, incusief bijhorende correspondentie om je klacht/melding te kunnen behandelen;
  • Het vastleggen van een afspraak;
  • Opvragen/ aanvragen van attesten, uittreksels, vergunningen (uittreksel uit het strafregister, attest van gezinssamenstelling, terrasvergunningen, etc.);
  • Sollicitatieformulier en bijhorende correspondentie om je sollicitatie te behandelen;
  • Registratieformulier voor diverse activiteiten georganiseerd door het gemeentebestuur, zoals Vakantiekriebels en Beweegkriebels;
  • Enquête(s) om de aangeboden diensten te beoordelen, evalueren, en te verbeteren, bijvoorbeeld enquêtes over de sportkampen.

Het gemeentebestuur steunt voor bovenstaande verwerkingen op de volgende doeleinden:

  • Voor activiteiten waar u vrijwillig uw persoonsgegevens aan ons verstrekt zoals de nieuwsbrief en het invullen van enquêtes steunt het gemeentebestuur op toestemming.
  • Persoonsgegevens die u aan ons verstrekt door het invullen van de formulieren op de wesbite (klachten-, contact-, afspraken-, sollicitatie-, en registratieformulieren), zijn noodzakelijk om je de nodige dientsverlening te kunnen bieden (contractuele overeenkomst).

Het gemeentebestuur verwerkt enkel de persoonsgegevens die door jou werden verstrekt bij het invullen van bovenstaande formulieren en enquêtes.

3.   Je rechten als betrokkene

Behoudens de voorwaarden en beperkingen van de Toepasselijke Gegevensbeschermingswetgeving, kan je onderstaande rechten als betrokkene uitoefenen. Deze rechten kunnen kosteloos worden uitgeoefend door een mail te sturen naar privacy@hemiksem.be.

Behoudens legitieme uitzonderingen onder de Toepasselijke Gegevensbeschermingswetgeving, verbindt het gemeentebestuur zich ertoe binnen een maand na ontvangst op je verzoek te reageren. Mogelijks vraagt het gemeentebestuur om aanvullende informatie om je identiteit te bevestigen om zeker te zijn dat het verzoek van u afkomstig is.

3.1.   Recht op toegang tot uw persoonsgegevens

Het recht om toegang te vragen tot je persoonsgegevens, om een kopie op te vragen van de persoonsgegevens die het gemeentebestuur over je verzamelen en bijkomende informatie over hoe wij jouw gegevens verwerken.

3.2.   Recht op rectificatie

Het recht om onjuiste persoonsgegevens te laten corrigeren of onvolledige persoonsgegevens die wij over je bewaren aan te vullen.

3.3.   Recht op gegevenswissing ("recht om vergeten te worden")

Het recht om je persoonsgegevens uit onze systemen te laten verwijderen.

Het verzoek om persoonsgegevens te wissen kan niet altijd worden ingewilligd vanwege bijvoorbeeld contractuele of wettelijke verplichtingen. Het gemeentebestuur zal deze verplichtingen in acht nemen wanneer we op je verzoek reageren.

3.4.   Recht van bezwaar

Het recht om bezwaar te maken tegen de verwerking van je persoonsgegevens als de verwerking is gebaseerd op ons legitieme belang of op gronden van algemeen belang. Het gemeentebestuur zal de verwerking stopzetten, tenzij dwingende legitieme redenen kunnen worden aangetoond voor verdere verwerking of voor de uitoefening van juridische claims.

In geval dat het gemeentebestuur je gegevens verwerkt voor direct marketing doeleinden, kan je bezwaar maken opdat de persoonsgegevens niet langer voor deze doeleinden worden verwerkt.

3.5.   Recht om uw toestemming in te trekken

Indien het gemeentebestuur je persoonsgegevens verwerkt op basis van toestemming, kan je deze te allen tijde intrekken. Zo kan je je op elk gewenst moment uitschrijven voor de nieuwsbrief. Let wel, het intrekken van jouw toestemming heeft geen invloed op de rechtmatigheid van de verwerking op basis van toestemming voordat deze werd ingetrokken.

3.6.   Recht op beperking van de verwerking

In bepaalde gevallen heb je het recht om de verwerking van je persoonsgegevens te laten beperken. Bij het recht op beperking blijft het gemeentebestuur je gegevens opslaan, maar wordt het gebruik ervan beperkt. Het verzoek op beperking kan uitgeoefend worden als je van mening bent dat je persoonsgegevens onjuist zijn of als de verwerking niet gerechtvaardigd is. Let wel, dit recht kan enkel ingewilligd worden in specifieke gevallen, zoals bepaald door de wet.

3.7.   Recht op overdraagbaarheid van persoonsgegevens

Je hebt het recht om de verwerkte persoonsgegevens te verkrijgen in een gestructureerd, veelgebruikt en machinaal leesbaar formaat en/of om deze gegevens te laten doorsturen of te kopiëren naar een andere verwerkingsverantwoordelijke.

3.8.   Recht om een klacht in te dienen

Indien je meent dat het gemeentebestuur je rechten inzake gegevensbescherming schendt, heb je het recht om een klacht in te dienen bij de Belgische Gegevensbeschermingsautoriteit (GBA), of bij de Vlaamse Toezichtscommissie (VTC):

GBA

VTC

Drukpersstraat 35

1000 Brussel

Tel +32 (0) 2 274 48 00

E-mail: contact@apd-gba.be

Koning Albert II Laan 15 bus 149, 1210 Brussel

Tel: 02 553 20 85

e-mail: contact@toezichtcommissie.be

Als gemeentebestuur verzoeken wij je vriendelijk om eerst contact op te nemen met de DPO via privacy@hemiksem.be opdat we samen tot een oplossing kunnen komen.

4.      Ontvangers

Het gemeentebestuur onthoudt zich van het bekendmaken of verkopen van persoonsgegevens aan derden en het openbaar maken van je persoonsgegevens, behalve in de volgende specifieke gevallen:

  • persoonsgegevens kunnen worden gedeeld met externe dienstverleners aan wie het gemeentebestuur bepaalde verwerkingsactiviteiten heeft uitbesteed. In elk geval zijn zij beperkt tot het verwerken van de persoonsgegevens in overeenstemming met instructies van het gemeentebestuur en, indien nodig, zal er een gegevensverwerkingsovereenkomst worden gesloten, zodat zij verplicht zijn om te voldoen aan alle verplichtingen die worden vereist door de Toepasselijke Gegevensbeschermingswetgeving;
  • indien vereist door toepasselijke wet- of regelgeving.

5.      Internationale doorgifte

Het gemeentebestuur tracht te voldoen aan de Toepasselijke Gegevensbeschermingswetgeving met betrekking tot het bieden van adequate bescherming voor de overdracht van persoonsgegevens aan ontvangers in landen buiten de Europese Economische Ruimte ("EER").

In het geval dat het gemeentebestuur je persoonsgegevens doorgeeft aan een derde land of internationale organisatie buiten de EER, zullen we ervoor zorgen dat je persoonsgegevens worden doorgegeven aan derde landen die door de Europese Commissie worden geacht een "passend" beschermingsniveau te bieden (een lijst van passende derde landen is beschikbaar op de website van de Europese Commissie), of, als alternatief, wanneer uw persoonsgegevens niet worden doorgegeven aan een land dat een passend beschermingsniveau biedt, zullen we zorgen voor passende waarborgen bij de entiteit die uw persoonsgegevens ontvangt (bijv. de standaardcontractbepalingen van de EU of bindende bedrijfsregels, rekening houdend met aanvullende vereisten met betrekking tot internationale overdrachten zoals aanvullende maatregelen) om ervoor te zorgen dat je persoonsgegevens beschermd blijven in overeenstemming met de Toepasselijke Gegevensbeschermingswetgeving.

6.      Bewaren van uw persoonsgegevens

Persoonsgegevens worden niet langer bewaard dan strikt om de doeleinden te realiseren waarvoor het gemeentebestuur de gegevens heeft ontvangen. De bewaartermijnen verschillen afhankelijk van het type verwerkingsactiviteit en het doel waarvoor de persoonsgegevens zijn verzameld.

Persoonsgegevens die het gemeentebestuur verzamelt op basis van je toestemming worden bewaard zolang je toestemming geldig blijft.

In alle gevallen kunnen persoonsgegevens langer worden bewaard als daar een wettelijke of reglementaire reden voor is, of korter als je bezwaar maakt tegen de verwerking van uw persoonsgegevens en er niet langer een legitieme reden is om ze te bewaren.

Voor vragen omtrent de bewaartermijnen gehanteerd door het gemeentebestuur kan je contact opnemen via privacy@hemiksem.be

7.      Contactgegevens

Bij opmerkingen of vragen over de informatie in deze Privacyverklaring, of over andere kwesties met betrekking tot de verwerking van je persoonsgegevens, kan je contact opnemen via privacy@hemiksem.be.

Als je liever per post contact met het gemeentebestuur opneemt, kan je dit doen op het onderstaande adres. De brief richt je best tot de DPO zodat dit rechtstreeks bij de juiste persoon terechtkomt.

Sint-Bernardusabdij 1

2620 Hemiksem

België

8.      Wijzigingen aan onze privacyverklaring

Deze Privacyverklaring kan van tijd tot tijd wijzigen of bijgewerkt worden om wijzigingen met betrekking tot de verwerking van je persoonsgegevens of wijzigingen in de Toepasselijke Gegevensbeschermingswetgeving weer te geven. Het gemeentebestuur plaats de bijgewerkte versie rechtstreeks op de website.

Wanneer het gemeentebestuur wijzigingen in deze Privacyverklaring publiceert, wijzigt de datum en van de ‘laatste update’ van deze Privacyverklaring.

Belangrijke wijzigingen zullen op de startpagina van de website worden vermeld. Niettemin raden wij je aan onze Privacyverklaring regelmatig te lezen.


[1] Verordening (EU) 2016/679 van het Europees Parlement en de Raad van 27 april 2016 betreffende de bescherming van natuurlijke personen in verband met de verwerking van persoonsgegevens en betreffende het vrije verkeer van die gegevens en tot intrekking van Richtlijn 95/46/EG (algemene verordening gegevensbescherming).

Naar top