Menu

Procedure borg voetpaden

Bij elke verleende omgevingsvergunning kijkt Dienst Ruimte na of er een risico is op beschadiging van het voetpad tengevolge van de uitvoering van de vergunde werken.

Indien er een risico wordt vastgesteld (hetgeen meestal het geval is; het leveren van materiaal kan al beschadigingen veroorzaken) wordt de zone van het risico vastgelegd. Meestal is dit de breedte van het perceel aan de straatkant, maar dit kan eventueel ingekort worden. Bij hoekpercelen worden meestal beide zijden van het perceel in aanmerking genomen.

Voor de lengte van deze risicozone wordt een borg gevraagd van 40 EURO per meter.

De controleur van de gemeente wordt na het verlenen van de vergunning op pad gestuurd om de risicozone te bekijken. Hij maakt een verslag van de huidige toestand met al aanwezige gebreken en beschadigingen.

Dit verslag wordt een paar weken na het verkrijgen van de omgevingsvergunning naar de bouwheer gestuurd, samen met de factuur voor de betaling. Indien hij er mee akkoord gaat bezorgt hij het terug aan Dienst Ruimte.

1 week voor de start van de werken dient de bouwheer de borg te betalen.

Na het einde van de werken laat de bouwheer dit weten via omgeving@hemiksem.be en hij vermeldt er bij dat hij de waarborg terug vraagt.

De gemeentelijke controleur gaat terug ter plaatse en vergelijkt de nieuwe toestand met deze voor de start van de werken.

Indien er geen nieuwe beschadigingen worden vastgesteld wordt de borg terug aan de bouwheer gestort.

Indien er wel nieuwe beschadigingen vastgesteld worden wordt dit aan de bouwheer gemeld met daarbij het bedrag van de herstellingskosten wanneer deze door de gemeentelijke diensten worden uitgevoerd.

Als de bouwheer met deze herstellingskosten akkoord gaat dan zal hij hiervoor een factuur ontvangen. Na het betalen ervan wordt de waarborg vrijgegeven en wordt de herstelling ingepland.

De bouwheer kan er ook voor kiezen om de herstellingen zelf (te laten) uitvoeren. In dit geval laat hij ons weten wanneer deze uitgevoerd zijn en gaat de controleur opnieuw ter plaatse.


Contact

Sven Van Gyseghem

Technisch medewerker - milieu & huisvesting
03 288 26 63
omgeving@hemiksem.be

Dienst Ruimte

Sint-Bernardusabdij 1
2620 Hemiksem

Tel: 03 288 26 60
E-mail:

Het Administratief Centrum is enkel open op afspraak. Meer info kan u hier vinden.

Openingsuren

Maandag:
9.00u - 12.00u
Dinsdag - woensdag:
9.00u - 12.00u, 14.00u - 16.00u
Donderdag - vrijdag:
9.00u - 12.00u
Zaterdag - zondag:
Gesloten
Deze dienst is gesloten op volgende dagen: 01/04/2024, 01/05/2024, 09/05/2024, 10/05/2024, 20/05/2024, 11/07/2024, 12/07/2024, 21/07/2024, 15/08/2024, 16/08/2024, 01/11/2024, 02/11/2024, 11/11/2024, 25/12/2024, 26/12/2024, 27/12/2024
Deze dienst is nu open