Menu

Tijdelijke afwezigheid

Personen die tijdelijk of kortstondig buiten de gemeente waar ze hun hoofdverblijfplaats hebben, verblijven.

FOD Buitenlandse Zaken

Omschrijving

Verblijf je tijdelijk (periode langer dan 3 maand) in het buitenland voor studies, beroepsredenen, gezondheidsreden, of andere, dan meld je dit aan de dienst bevolking. Je "tijdelijke afwezigheid" wordt dan genoteerd.

Dit is belangrijk :

  • om een ambtshalve schrapping uit het bevolkingsregister te voorkomen;
  • bij verkiezingen.

Bij tijdelijke afwezigheid gaat het bijvoorbeeld om:

  • personen die tijdelijk in een ziekenhuis of verpleeginrichting zijn opgenomen
  • beroepsmilitairen
  • studenten
  • gedetineerden
  • diplomaten
  • personen die omwille van studie- of zakenreizen, gezondheidsredenen of toerisme maximum één jaar afwezig zijn uit de gemeente van inschrijving

Voorwaarden

Je bent een persoon van Belgische of vreemde nationaliteit die in het bevolkingsregister is ingeschreven.

Procedure

Voor Belgen

Belgen die maximaal één jaar afwezig zijn kunnen als tijdelijk afwezig beschouwd worden. Je dient dit te melden op de dienst Burgerzaken. Dit geldt voor personen die tijdelijk zijn opgenomen in een ziekenhuis of verpleeginstelling, beroepsmilitairen, gedetineerden, ontwikkelingshelpers, studenten, diplomaten of toeristen. Ook je terugkeer best melden.

Voor niet-Belgen
Als je als vreemdeling wettelijk verblijft in België en langer dan 3 maanden naar het buitenland wil, dien je dit te melden. Hiervan wordt melding gemaakt in het register. Je ontvangt dan een bijlage 18 waarmee je zonder problemen naar België terug kunt keren. 

Ook je terugkeer moet je uiteraard melden. De maximum duurtijd is 1 jaar, maar als je in het buitenland je legerdienst vervult kan de termijn verlengd worden. Dit moet je vooraf melden en je moet er er ook de nodige bewijzen van voorleggen.

Hoe aanvragen ?

Download onderstaande verklaring en stuur deze met een kopie van de eID en  adresgegevens van je verblijf in het buitenland (document) naar adres@hemiksem.be of geef alle stukken af bij het snelloket.

Op basis van deze verklaring wordt het rijksregister aangepast en zal je een ontvangstbewijs overgemaakt worden.

Downloads

pdf

Contact

Dienst Burgerzaken

Sint-Bernardusabdij 1
2620 Hemiksem

Tel: 03 288 26 70
E-mail: bevolking@hemiksem.be

Het Administratief Centrum is enkel open op afspraak. Meer info kan u hier vinden.

Op de dienst Burgerzaken kan je onder andere terecht voor allerlei identiteitsbewijzen, de aangifte van een pasgeborene of het plannen van een huwelijk.  Ook voor je rijbewijs moet je hier zijn.

Vraag je documenten op via het e-loket

Openingsuren

Maandag:
9.00u - 12.00u
Dinsdag:
9.00u - 12.00u, 14.00u - 16.00u, 18.00u - 19.30u
Woensdag:
9.00u - 12.00u, 14.00u - 16.00u
Donderdag - vrijdag:
9.00u - 12.00u
Zaterdag - zondag:
Gesloten
Deze dienst is gesloten op volgende dagen: 01/04/2024, 01/05/2024, 09/05/2024, 10/05/2024, 20/05/2024, 11/07/2024, 12/07/2024, 21/07/2024, 15/08/2024, 16/08/2024, 01/11/2024, 02/11/2024, 11/11/2024, 25/12/2024, 26/12/2024, 27/12/2024
Deze dienst is nu gesloten