Overlijdensaangifte
De overlijdensaangifte is de registratie van een overlijden bij de Burgerlijke stand van de overlijdensplaats, ongeacht de gemeente waar je woont. De aangifte van een overlijden is verplicht.
De overlijdensaangifte is de registratie van een overlijden bij de Burgerlijke stand van de overlijdensplaats, ongeacht de gemeente waar je woont. De aangifte van een overlijden is verplicht.
De aangifte van overlijden wordt gedaan door een verwant, een derde persoon of de begrafenisondernemer. De aangever kent de nodige inlichtingen die vereist zijn voor het opmaken van de overlijdensakte .
Bij doodgeboorte of overlijden van een kindje jonger dan één jaar kom je als vader (indien gehuwd of een erkenning voor de geboorte) of moeder mee de aangifte doen.
Wanneer iemand sterft moet een arts het overlijden vaststellen en een overlijdensattest opmaken met daarin de datum, het uur en de doodsoorzaak van het overlijden.
Dit attest vermeldt dat het om een natuurlijke doodsoorzaak gaat en dat er geen gevaar voor de volksgezondheid is en of het stoffelijk overschot wel/niet voorzien is van een hartstimulator (pacemaker).
Zodra het overlijden officieel is vastgesteld, mag het lichaam vervoerd worden.
Als de overledene een laatste wilsbeschikking heeft laten opstellen of een testament bij de notaris (wanneer dit tijdig wordt geopend) waarin de uitdrukkelijke wens staat gecremeerd te worden, moet een aanvraag tot crematie opgemaakt worden.
Ook als er geen laatste wilsbeschikking is, kunnen de nabestaanden om crematie vragen.
De begrafenisondernemer regelt meestal de administratieve formaliteiten en de zorg voor het lichaam van de overledene en de uitvaart.
Toelating tot begraven wordt ten vroegste vierentwintig uren na het overlijden aan de begrafenisondernemer bezorgd.
Bij begraven:
Bij crematie moeten bovendien worden meegebracht :
Gratis
Sint-Bernardusabdij 1
2620 Hemiksem
Tel: 03 288 26 70
E-mail: bevolking@hemiksem.be
Het Administratief Centrum is enkel open op afspraak. Meer info kan u hier vinden.
Op de dienst Burgerzaken kan je onder andere terecht voor allerlei identiteitsbewijzen, de aangifte van een pasgeborene of het plannen van een huwelijk. Ook voor je rijbewijs moet je hier zijn.
Vraag je documenten op via het e-loket.