Menu

Identiteitskaart (eID)

Vanaf de leeftijd van 12 jaar krijgt iedere Belg een identiteitskaart (eID). Dit is een bewijs van inschrijving in het bevolkingsregister. 


Omschrijving

nieuwe eID

Met een Belgische identiteitskaart (eID) kunt u aantonen dat u ingeschreven bent in het bevolkingsregister van België en kunt u in het buitenland uw nationaliteit en identiteit bewijzen.

In de eID zit een microchip waarmee u:

  • uw identiteit online kunt bevestigen
  • documenten elektronisch kunt ondertekenen.

Vanaf 15 jaar bent u verplicht om uw identiteitskaart altijd bij u te hebben.

ENKELE BELANGRIJKE WIJZIGINGEN: 

• De nieuwe eID bevat vingerafdrukken. Dit nieuwe element wordt toegevoegd om de strijd tegen identiteitsfraude op te voeren. De vingerafdrukken staan enkel op de contactloze chip van de kaart (geen centrale databank) en zijn beveiligd. Enkel bevoegde instanties kunnen de contactloze chip uitlezen. De integratie van vingerafdrukken ligt in lijn met de Europese Verordening 2019/1157 van 20 juni 2019 die de lidstaten verplicht vingerafdrukken op te nemen op hun identiteitskaarten. 

• De foto staat aan de linkerkant in plaats van rechts. 

• Een geperforeerd beeld van de foto is terug te vinden op de achterkant van de kaart. 

• De contactloze chip staat op de achterkant van de kaart waardoor de kaart op een andere manier in de kaartlezer moet gestopt worden. 

• Als nationaliteit wordt niet langer “BELG” maar “BEL” vermeld, conform de ICAO-regels. 

• De kaart heeft een andere tint van kleuren.

Voorwaarden

Op de leeftijd van 12 jaar krijgt elke Belg automatisch een identiteitskaart. Kinderen die 12 jaar worden en nog een geldig Kids-ID hebben, krijgen pas automatisch een eID op het moment dat hun Kids-ID vervalt, ten laatste op de leeftijd van 14 jaar en 9 maanden.

De pasfoto die u meebrengt mag maximaal 6 maanden oud zijn en moet voldoen aan de normen van de International Civil Aviation Organization (pdf). Het is belangrijk dat uw gezicht goed zichtbaar is. U moet recht in de lens kijken met een neutrale gezichtsuitdrukking (mond gesloten, geen glimlach).

Geldigheid

De geldigheidsduur van een eID is 10 jaar, uitgezonderd:

  • de eID voor jongeren van 12 tot 18 jaar: 6 jaar geldig.
  • de eID voor personen vanaf 75 jaar: 30 jaar geldig, maar het certificaat voor de elektronische handtekening moet wel om de 10 jaar vernieuwd worden.

U vindt de geldigheidsduur aan de voorzijde van uw kaart.

Als Belg bent u altijd verantwoordelijk om uw eigen identiteitsdocumenten te beheren. Hou daarom zelf de vervaldatum in het oog. Het is altijd mogelijk dat uw oproepingskaart voor een nieuwe eID verloren is gegaan. Hebt u 3 weken voor de vervaldatum van uw eID nog geen oproepingskaart ontvangen? Vraag dan onmiddellijk zelf bij uw gemeente een nieuwe eID aan.

Procedure

Aanvragen (met oproepingskaart of op eigen initiatief)

  • Vanaf de leeftijd van 12 jaar krijgt u, van de gemeente waar u woont, automatisch een oproepingskaart om uw eID aan te vragen bij de dienst Burgerzaken van uw gemeente.
    Ook als de geldigheidsperiode van uw eID verloopt, krijgt u automatisch een oproepingskaart om een nieuwe eID aan te vragen.
  • In een aantal gevallen kunt u ook op eigen initiatief een eID aanvragen bij uw gemeente:
    • als uw eID verloren, gestolen of beschadigd is
    • als uw pasfoto niet meer gelijkend is
    • als u van naam of geslacht verandert
    • bij een inschrijving na verblijf in het buitenland of ambtelijke schrapping
    • als u een kaart aanvraagt in een andere landstaal.
  • Ga met uw oproepingskaart, een recente pasfoto en uw huidige identiteitskaart naar uw gemeente om de eID aan te vragen.
  • Voor de aanvraag van een eID - maak een afspraak via de afsprakenmodule.

Is uw eID gestolen? Meld de diefstal van uw eID eerst bij de politie van de plaats waar de diefstal heeft plaatsgevonden (of bij de lokale politie van uw gemeente) én daarna bij uw gemeente.

Opgelet! Een als gestolen of verloren gesignaleerd paspoort of eID is niet langer geldig. Zelfs als het document wordt teruggevonden, mag u het niet meer gebruiken.

Aanvragen (Spoedprocedure)

Er zijn 2 verschillende spoedprocedures.

1. Spoedprocedure dag van aanvraag + 1

Een aanvraag spoedprocedure vóór 15 uur kan u 2 werkdagen later ophalen op de dienst Burgerzaken.

2. Spoedprocedure dag van aanvraag met ophaling in Brussel

Een aanvraag spoedprocedure vóór 15 uur kan u 4,5 u later ophalen in Brussel FOD Binnenlandse Zaken (Park Atrium, Koloniënstraat 1, 1000 Brussel), inclusief zaterdagvoormiddag.

Let op: wanneer u de aanvraag doet op een werkdag na 15 uur of op zaterdag, kan u deze afhalen de volgende werkdag (op maandag en de dag volgend op een feestdag vanaf 10u30).

Een spoedprocedure voor een elektronische vreemdelingenkaart kan enkel aangevraagd en afgehaald worden op de dienst burgerzaken van Hemiksem (procedure 1). 

Afhalen

  • Na 2 tot 3 weken krijgt u per brief bericht dat uw eID klaar ligt.
    Om de elektronische handtekening te kunnen gebruiken, staan in die brief ook een pincode en een pukcode.
    • Neem de brief met de codes mee naar het gemeentehuis als u uw eID afhaalt.
    • Uw pincode kunt bij de afhaling nog wijzigen als u dat wenst (minimum 4, maximum 12 cijfers). U hebt uw pincode nodig elke keer u uw eID wilt gebruiken.
    • U hebt uw pukcode nodig om uw pincode de eerste keer in te stellen of, als u uw pincode niet meer kent, de pincode wilt wijzigen of deblokkeren.
    • Voor de activatie van een eID - maak een afspraak via de afsprakenmodule.

Minderjarigen moeten zowel bij de aanvraag als activatie aanwezig zijn.

Wat meebrengen

Bij de aanvraag van uw eID brengt u volgende zaken mee:

  • uw oproepingskaart
  • een recente kleurenpasfoto (maximaal 6 maanden oud) die voldoet aan de voorwaarden voor pasfoto's, vermeld op de oproepingskaart
  • uw huidige identiteitskaart of (in geval van verlies of diefstal) het vervangingsattest.

Bij het afhalen van uw eID:

  • uw oude identiteitskaart
  • de brief die u thuis kreeg met de vraag uw identiteitskaart af te halen en waarop ook uw pin- en pukcode vermeld staan.

Downloads

pdf
Fotomatrix.pdf
Grootte: 209 KB

Prijzen

Prijzen vanaf 1 januari 2024:

WatAflevertermijnPrijs
eID (nieuw/diefstal) 2 weken € 25,00
eID (verlies)2 weken€ 30,90
eID SP (gemeente)2 werkdagen* € 140,00
eID SP (Brussel)4,5 uren (later)* € 176,90

* De exacte datum waarop de eID met bijhorende codes klaar ligt, kan pas bij de aanvraag bepaald worden. Dit hangt af van allerlei factoren (dag en uur van aanvraag, weekends, vakantiedagen, enz...). Tussen het ogenblik dat het basisdocument in de gemeente wordt opgehaald in de gemeente en de levering van de kaart met pin/pukcode ligt minstens 2 werkdagen. In de praktijk gebeurt het dat de kaartproducent de eID-kaart en codes vroeger levert maar dit kan nooit gegarandeerd worden.

Opgelet wanneer je de PIN- en PUK-code van je eID niet meer weet betaal je 11,80 euro voor de aanvraag van een nieuwe PIN- en PUK-code. Ook wanneer je de codes zelf opnieuw aanvraagt. 

De aanvraag dient voor 15u00 gedaan te worden.

Noot : raadpleeg steeds de belastingreglementen.

Interessante websites

  • Controleer welke landen de eID aanvaarden als geldig reisdocument.
  • Op de website mybelgium.be staan de bestaande toepassingen en mogelijkheden van de eID voor het eerst gegroepeerd per item.
    Dankzij je elektronische identiteitskaart beschik je over een onmiddellijke toegang tot jouw bevolkingsdossier bij het Rijksregister via de toepassing "Mijn dossier".
    Hiervoor heb je een kaartlezer en je elektronische identiteitskaart met PINcode nodig.
  • http://eid.belgium.be: website van de Federale Overheid die volledig gewijd is aan de elektronische identiteitskaart (eID)
  • www.kaartlezers.be: info over kaartlezers (o.m. types, leveranciers, technische specificaties)
  • www.eid-shop.be: producten, toepassingen en downloads voor het gebruik van de elektronische identiteitskaart
  • Rijksregister der natuurlijke personen: via deze website kan je een nieuwe PINcode aanvragen voor je elektronische identiteitskaart als je je huidige code niet meer kent. Je geeft op de website je rijksregisternummer en e-mailadres op onder de rubriek 'identiteitsdocumenten en elektronische kaarten/eID/pin-puk codes'. De nieuwe codes worden dan naar de gemeente gestuurd waar je bent ingeschreven. Je kan deze nieuwe codes na 2 weken afhalen bij de dienst Burgerzaken

Belgen in het buitenland

Belgen ouder dan 12 jaar die in het buitenland wonen kunnen een eID krijgen bij de Belgische consulaire beroepspost waar ze zijn ingeschreven. De levertermijn is wel langer.


Contact

Dienst Burgerzaken

Sint-Bernardusabdij 1
2620 Hemiksem

Tel: 03 288 26 70
E-mail: bevolking@hemiksem.be

Het Administratief Centrum is enkel open op afspraak. Meer info kan u hier vinden.

Op de dienst Burgerzaken kan je onder andere terecht voor allerlei identiteitsbewijzen, de aangifte van een pasgeborene of het plannen van een huwelijk.  Ook voor je rijbewijs moet je hier zijn.

Vraag je documenten op via het e-loket

Openingsuren

Maandag:
9.00u - 12.00u
Dinsdag:
9.00u - 12.00u, 14.00u - 16.00u, 18.00u - 19.30u
Woensdag:
9.00u - 12.00u, 14.00u - 16.00u
Donderdag - vrijdag:
9.00u - 12.00u
Zaterdag - zondag:
Gesloten
Deze dienst is gesloten op volgende dagen: 01/05/2024, 09/05/2024, 10/05/2024, 20/05/2024, 11/07/2024, 12/07/2024, 21/07/2024, 15/08/2024, 16/08/2024, 01/11/2024, 02/11/2024, 11/11/2024, 25/12/2024, 26/12/2024, 27/12/2024
Deze dienst is nu gesloten