Menu

Geboorte

De geboorteaangifte is de registratie van een geboorte bij de Burgerlijke Stand van de geboorteplaats, ongeacht de gemeente waar je woont. De geboorteaangifte is verplicht.


Voorwaarden

De aangifte gebeurt door de wettige ouders: de moeder, de vader of beiden samen.
De vader kan aangifte doen zonder de moeder als:

  • hij gehuwd is met de moeder van het kind;
  • hij het kind al voor de geboorte heeft erkend.

Het is ook mogelijk het kind te erkennen tijdens de geboorteaangifte. In dat geval moeten zowel de moeder als de vader aanwezig zijn.

Voor niet-Belgen geldt de wetgeving van hun land voor:

  • het bepalen van de afstamming
  • het geven van een familienaam en voornaam aan het kind
  • het bepalen van de nationaliteit van het kind

Procedure

  • Doe binnen de vijftien kalenderdagen na de geboorte de aangifte bij de dienst burgerlijke stand van de geboorteplaats. Als de vijftiende dag valt op een zaterdag, een zondag of een wettelijke feestdag, heb je tijd tot de eerstvolgende werkdag. Geef je de geboorte niet (tijdig) aan, dan verwittigt de ambtenaar van de burgerlijke stand het ziekenhuis dat het kind alsnog aangeeft. Daarna brengt de ambtenaar van de burgerlijke stand de Procureur des Konings op de hoogte. Je kan dan een aanzienlijke boete krijgen.
  • De dienst burgerlijke stand stelt aan de hand van de meegebrachte documenten een geboorteakte op. Je krijgt hiervan een aantal uittreksels mee.
  • Daarnaast krijg je ook:
  • een attest voor ziekte- en invaliditeitsuitkering (af te geven aan de mutualiteit, meestal krijg je ook een geboortepremie, dit hangt af van de zorgkas waarbij je aangesloten bent)
  • een attest voor aanvraag van de kinderbijslag (af te geven aan je werkgever of de compensatiekas waarbij je aangesloten bent)
  • drie attesten die je willekeurig kan gebruiken, afhankelijk van je persoonlijke situatie
  • een attest inzake vaccinatie tegen polio (kinderverlamming)

Downloads

pdf
Attest polio.pdf
Grootte: 59 KB

Benodigdheden & kostprijs

Benodigdheden

  • Geboorteattest, afgeleverd door het ziekenhuis of door de vroedvrouw
  • Identiteitskaarten of paspoort(en) van beide ouder(s)
  • Als je gehuwd bent: trouwboekje of huwelijksbewijs
  • Als er vooraf een erkenning plaatsvond in een andere gemeente (bij ongehuwde ouders): erkenningsakte

Kostprijs

Een geboorteaangifte is gratis.

Geboortepremie

De gemeente geeft bij de geboorte of adoptie van een kind aan de moeder een premie van € 25 per kind (uitgegeven met H-bon).


Contact

Mireille Bruwière

Administratief medewerker
03 288 26 72
burgerlijkestand@hemiksem.be

Dienst Burgerzaken

Sint-Bernardusabdij 1
2620 Hemiksem

Tel: 03 288 26 70
E-mail: bevolking@hemiksem.be

Het Administratief Centrum is enkel open op afspraak. Meer info kan u hier vinden.

Op de dienst Burgerzaken kan je onder andere terecht voor allerlei identiteitsbewijzen, de aangifte van een pasgeborene of het plannen van een huwelijk.  Ook voor je rijbewijs moet je hier zijn.

Vraag je documenten op via het e-loket

Openingsuren

Maandag:
9.00u - 12.00u
Dinsdag:
9.00u - 12.00u, 14.00u - 16.00u, 18.00u - 19.30u
Woensdag:
9.00u - 12.00u, 14.00u - 16.00u
Donderdag - vrijdag:
9.00u - 12.00u
Zaterdag - zondag:
Gesloten
Deze dienst is gesloten op volgende dagen: 10/04/2023, 01/05/2023, 18/05/2023, 19/05/2023, 29/05/2023, 11/07/2023, 21/07/2023, 14/08/2023, 15/08/2023, 01/11/2023, 02/11/2023, 03/11/2023, 25/12/2023, 26/12/2023
Deze dienst is nu gesloten