Menu

Digitale sleutels

Je kan je met een digitale sleutel veilig aanmelden bij de online diensten van de Belgische overheid. MyPension, Tax-on-web, Student@work, MySocialSecurity, EHealt en MyCareer zijn slechts enkele voorbeelden.

De federale overheid biedt verschillende digitale sleutels aan:

  • de identiteitskaart (e-ID) of de elektronische verblijfskaart met of zonder biometrische gegevens (eVK);
  • itsme app voor de smartphone;
  • mobiele app voor smartphone of tablet
  • eenmalig wachtwoord voor SMS naar een Belgisch gsm-nummer
  • gebruikersnaam en wachtwoord

https://bosa.belgium.be/nl/themas/digitale-overheid

Voor wie

Iedereen die dat wenst kunnen wij als lokaal registratiekantoor een activatiecode en -link bezorgen. Hiervoor moet je een afspraak maken en persoonlijk langskomen zodat we een controle van je identiteit kunnen doen.

Bijvoorbeeld :

  • mensen die geen online bruikbare identiteitskaart bezitten
  • niet-ingetreden buitenlanders
  • ingetreden buitenlanders die nog niet over een elektronische verblijfskaart beschikken
  • belgen met een identiteitskaart zonder certificaten
  • ...

Indien je bijvoorbeeld jouw pin- en pukcode van je elektronische identiteitskaart verloren bent en je wil je belastingaangifte in orde brengen, kan je via deze toegang een andere digitale sleutel aanvragen om toegang te krijgen tot tax-on-web.

Elke overheidssite geeft aan welke toegangsmogelijkheden er zijn.

Wat moet ik doen ?

Je hebt verschillende mogelijkheden om een digitale sleutel aan te maken:

1. Je downloadt de app Itsme op uw smartphone, tablet of computer:

  • Je volgt de identificatiestappen in de app.
  • meer info vind je op de website van Itsme.

2. Je maakt de digitale sleutels zelf aan op de website van de federale overheid:

  • maak zelf je digitale sleutel aan via deze link.
  • je hebt hiervoor je elektronische identiteitskaart of elektronische verblijfskaart nodig.
  • je kan je digitale sleutels onmiddellijk aanmaken.

3. Je kiest voor een activatiecode:

  • maak een afspraak via de knop hierboven of telefonisch via het nummer 011 94 94 94.
  • je ontvangt van CSAM een mail met een activatielink.
  • van de medewerker aan de burgerbalie krijg je een activatiecode om de sleutel aan te maken en een snelstartkaart.
  • je klikt op de link in de mail van CSAM en vul de activatiecode in. Je kan nu een digitale sleutel naar keuze aanmaken.

kostprijs

Deze dienstverlening is gratis.

Wat meebrengen ?

  • Identiteitskaart, verblijfsvergunning of paspoort
  • Persoonlijk e-mailadres
  • Belgisch gsm-nummer (sms-verificatie)


Contact

Dienst Burgerzaken

Sint-Bernardusabdij 1
2620 Hemiksem

Tel: 03 288 26 70
E-mail: bevolking@hemiksem.be

Het Administratief Centrum is enkel open op afspraak. Meer info kan u hier vinden.

Op de dienst Burgerzaken kan je onder andere terecht voor allerlei identiteitsbewijzen, de aangifte van een pasgeborene of het plannen van een huwelijk.  Ook voor je rijbewijs moet je hier zijn.

Vraag je documenten op via het e-loket

Openingsuren

Maandag:
9.00u - 12.00u
Dinsdag:
9.00u - 12.00u, 14.00u - 16.00u, 18.00u - 19.30u
Woensdag:
9.00u - 12.00u, 14.00u - 16.00u
Donderdag - vrijdag:
9.00u - 12.00u
Zaterdag - zondag:
Gesloten
Deze dienst is gesloten op volgende dagen: 01/04/2024, 01/05/2024, 09/05/2024, 10/05/2024, 20/05/2024, 11/07/2024, 12/07/2024, 21/07/2024, 15/08/2024, 16/08/2024, 01/11/2024, 02/11/2024, 11/11/2024, 25/12/2024, 26/12/2024, 27/12/2024
Deze dienst is nu open