Menu

Belgisch paspoort

Een Belgisch paspoort is een document om uw identiteit te bewijzen in de landen waarvoor de Belgische identiteitskaart (eID) niet volstaat. Ook kinderen jonger dan 12 jaar hebben meestal een paspoort nodig. Met een paspoort kunt u naar alle landen ter wereld reizen, desnoods aangevuld met de vereiste visa.

Het Belgisch paspoort bevat ook biometrische gegevens: naast de gegevens over uw identiteit en nationaliteit, uw handtekening en uw foto bevat het ook uw vingerafdrukken.

Vooraleer u vertrekt, gaat u het best na welke reisdocumenten u nodig hebt voor uw bestemming. Lees ook zeker eens de reisadviezen op de website van de FOD Buitenlandse zaken. U kunt ook altijd inlichtingen verkrijgen bij de ambassade of het consulaat van het land van bestemming.


Geldigheid & voorwaarden

Geldigheid

De federale overheid heeft beslist om vanaf 15/06/2014 de geldigheidsduur van de reispas te verlengen naar 7 jaar voor volwassenen en 5 jaar voor minderjarigen. Let wel op want de pasfoto dient steeds gelijkend te zijn.

De verlenging van de geldigheidsduur geldt niet voor volgende gevallen:

  • Gewone paspoorten voor minderjarigen
  • Diplomatieke en dienstpaspoorten
  • Reisdocumenten voor vluchtelingen,staatlozen of vreemdelingen

Een paspoort, is nodig om te reizen naar landen waarvoor een Belgische identiteitskaart niet voldoende is.

De aanvraag van een biometrisch paspoort verloopt volledig digitaal. Je foto en vingerafdrukken worden gescand en je handtekening wordt gezet op een digitale pad.

Reispas

Soorten procedure

  • Gewone procedure
    • aanvragen doorgestuurd naar het productiecentrum voor 23u45
    • uw paspoort zal dan uiterlijk de 5de werkdag volgend op de dag van aanvraag geleverd worden aan het gemeentebestuur waar u de aanvraag hebt ingediend. 
  • Spoedprocedure
    • uw paspoort waarvoor de aanvraag vóór 15u wordt doorgestuurd, zal de volgende werkdag geleverd worden aan het gemeentebestuur waar u de aanvraag hebt ingediend
  • Superspoedprocedure (aanvraag gemeente)
    • uw paspoort, waarvoor de aanvraag vóór 15u00 wordt doorgestuurd, wordt 4u30 later, nog dezelfde dag, geleverd aan het loket superspoedprocedure  in de Koloniënstraat 11 te 1000 Brussel (vlakbij het Centraal Station)(en tot sluitingsuur).
    • Voor een paspoort doorgestuurd na 15u00 maar voor 23u45, zal het paspoort de volgende dag klaarliggen of zaterdag vanaf 08u30 aan het loket superspoedprocedure.
  • Superspoedprocedue (aanvraag Brussel)
    • het loket superspoedprocedure behandelt enkel aanvragen superdringende procedure (enkel betaling met bank- of kredietkaart, geen cash): doorgestuurd naar productiecentrum, levering binnen uiterlijk 4,5 uur aan het loket.
    • aanvragen en ophalen aan het loket superspoedprocedure is enkel mogelijk tijdens volgende openingsuren (geen afspraak nodig of mogelijk):
      • van maandag tot vrijdag: 8u30 tot 19u45. Dit betekent dat een aanvraag moet zijn doorgestuurd voor 15.00 om het paspoort nog diezelfde dag te kunnen ophalen. Paspoorten waarvan de aanvraag later werd doorgestuurd, kunnen de volgende werkdag of zaterdag vanaf 8.30 worden opgehaald. Paspoorten waarvan de aanvraag werd doorgestuurd op zaterdag, zondag of een wettelijke feestdag, kunnen de volgende werkdag vanaf 10h00 aan het loket worden opgehaald.
      • zaterdag: van 8u30 tot 12u15. Dit betekent dat paspoorten aangevraagd op zaterdag pas de volgende maandag ter beschikking zijn! Paspoorten met de superdringende procedure die vrijdag werden doorgestuurd, zijn wel al zaterdag ter beschikking aan het loket superspoedprocedure.
    • Noot :

      • Als werkdagen tellen de weekdagen van maandag tot en met vrijdag. Een wettelijke feestdag wordt niet meegeteld als een werkdag.
      • De termijn begint te tellen vanaf het doorsturen van de paspoortaanvraag naar het productiecentrum.

Downloads

pdf
normale_nl.pdf
Grootte: 167 KB
pdf
urgente_nl.pdf
Grootte: 169 KB
pdf
super_urgente_nl.pdf
Grootte: 191 KB

Procedure

  • Een reispas vraag je persoonlijk aan bij de dienst burgerzaken. Ook kinderen, ongeacht hun leeftijd, moeten aanwezig zijn en vergezeld van één van de ouders. De aanvraag van een biometrisch paspoort zal wellicht meer tijd in beslag nemen dan vroeger. We vragen hierbij om uw begrip voor eventuele langere wachttijden en raden je aan uw reispaspoort tijdig aan te vragen om problemen te vermijden.
  • Woon je in het buitenland, dan kan je terecht bij de Belgische diplomatieke en consulaire posten. Zij zijn verantwoordelijk voor de afgifte van paspoorten aan tijdelijk of permanent in hun jurisdictie verblijvende Belgen.
  • Als niet-Belg, kan je een paspoort aanvragen op de ambassade of het consulaat van je land van herkomst.

Als je om dringende humanitaire redenen (ongeval, ernstige ziekte, verdwijning of overlijden van een naaste) zeer snel naar het buitenland moet, dan kan binnen één dag een voorlopig paspoort afgeleverd worden. Dit paspoort heeft een beperkte geldigheidsduur voor een bepaalde bestemming. Het kan slechts afgeleverd worden als er een bewijs is van dringende humanitaire redenen.

De aanvraag dient te gebeuren bij de Dienst Paspoorten van de Federale Overheidsdienst Buitenlandse Zaken. Tijdens het weekend kan u telefonisch contact opnemen via het nummer 02 501 81 11.

paspoort

Wat breng ik mee?

Bij de aanvraag

  • Je identiteitskaart
  • Recente pasfoto conform de ICAO-normen (Internation Civil Aviation Organization). Zo mogen bv. de tanden niet zichtbaar zijn op de foto. Pasfoto's die niet voldoen aan deze normen zullen niet aanvaard worden door het computerprogramma! Er kan dus geen aanvraag gebeuren met een niet-conforme pasfoto. We raden je aan de pasfoto te laten maken door een professionele fotograaf.
  • Indien van toepassing: je vorig paspoort of attest van verlies of diefstal. Aangezien je in principe slechts in het bezit kan zijn van één enkel geldig paspoort, dien je als aanvrager je oude paspoort voor te leggen om het te laten annuleren en/of vernietigen. Als het oude paspoort nog geldige visa bevat, zal het geannuleerd worden terugbezorgd aan de aanvrager. Als je je vroegere paspoort niet kan voorleggen, dan dien je een attest van verlies of diefstal voor te leggen, opgesteld door de politiediensten van de plaats waar het verlies of de diefstal zich voordeed en waar je aangifte van het verlies of de diefstal hebt gedaan.
  • Minderjarigen moeten bij de aanvraag aanwezig zijn.

Bij het afhalen

  • Het paspoort haal je persoonlijk af bij het snelloket (gelijkvloers) (of met een volmacht van betrokkene).
  • Afgifte van het huidige paspoort - ter vernietiging of attest van verlies/diefstal.
  • Minderjarigen moeten bij de afhaling niet aanwezig zijn.

Prijzen


+18 jaar-18 jaar
gewone procedure (1)€ 70,90€ 40,90
spoed procedure (2)€ 251,80€ 221,80
super dringende (3)€ 351,80€ 331,80
super dringende (4)€ 301,80€ 281,80

(1) paspoort met 32 blz.

(2) paspoort met 32 of 64 blz.

(3) af te halen Brussel (32 & 64 blz.)

(4) af te halen gemeente (32 & 64 blz.)

Diplomatie.belgium.be

Op de website http://diplomatie.belgium.be/ vind je niet alleen alle gegevens van ambassades en consulaten. 

Het volstaat om je bestemming in te geven en de benodigde reisdocumenten verschijnen op je scherm. 

Als er bij een land geen minimumgeldigheid van identiteitskaart of internationaal paspoort vermeld staat, dan moeten je reisdocumenten enkel geldig zijn tijdens de duur van jouw vakantie. 

Ook op de website van de desbetreffende ambassade van jouw vakantieland lees je alle correcte informatie over de nodige reisdocumenten. 

Reizigers met een andere nationaliteit moeten tijdig navragen bij hun ambassade welke reisdocumenten ze nodig hebben. 

Verder vind je op http://diplomatie.belgium.be/ informatie over gezondheid en hygiëne, reisverzekeringen, veiligheidsproblemen, Belgen in nood en reisadviezen.

Visum

Voor bepaalde landen heb je naast je Belgisch paspoort ook een visum nodig. 

Op http://www.diplomatie.belgium.be/ zie je voor welke landen een visum nodig is. 

De kostprijs hangt af van land tot land. Een visum is een sticker die in het paspoort gekleefd wordt. 

Het laat je toe om tijdens een bepaalde periode in een land te verblijven of er door te reizen. 

Je vraagt een visum aan bij de ambassade van het land waar je naar toe gaat. 

Vergeet niet dat je paspoort minimum zes maanden geldig moet zijn op de dag van je visumaanvraag. 

Sommige landen bieden ook het visum aan bij aankomst. De adressen van de buitenlandse ambassades in België vind je ook terug op http://www.diplomatie.belgium.be/.

Belgen in het buitenland

Belgen in het buitenland vragen hun paspoort aan bij de Belgische ambassade of het Belgische consulaat dat bevoegd is voor de plaats waar ze zich bevinden (enkel normale of dringende procedure - de superdringende procedure is niet mogelijk).

Op doorreis door België kunnen ze ook terecht bij het gemeentebestuur:

  • van hun laatste officiële woonplaats in België
  • van hun geboorteplaats in België (indien nooit gewoond in België)
  • van een Belgische gemeente naar keuze (indien nooit gewoond en niet geboren in België).


Contact

Mireille Bruwière

Administratief medewerker
03 288 26 72
burgerlijkestand@hemiksem.be

Dienst Burgerzaken

Sint-Bernardusabdij 1
2620 Hemiksem

Tel: 03 288 26 70
E-mail: bevolking@hemiksem.be

Het Administratief Centrum is enkel open op afspraak. Meer info kan u hier vinden.

Op de dienst Burgerzaken kan je onder andere terecht voor allerlei identiteitsbewijzen, de aangifte van een pasgeborene of het plannen van een huwelijk.  Ook voor je rijbewijs moet je hier zijn.

Vraag je documenten op via het e-loket

Openingsuren

Maandag:
9.00u - 12.00u
Dinsdag:
9.00u - 12.00u, 14.00u - 16.00u, 18.00u - 19.30u
Woensdag:
9.00u - 12.00u, 14.00u - 16.00u
Donderdag - vrijdag:
9.00u - 12.00u
Zaterdag - zondag:
Gesloten
Deze dienst is gesloten op volgende dagen: 01/05/2024, 09/05/2024, 10/05/2024, 20/05/2024, 11/07/2024, 12/07/2024, 21/07/2024, 15/08/2024, 16/08/2024, 01/11/2024, 02/11/2024, 11/11/2024, 25/12/2024, 26/12/2024, 27/12/2024
Deze dienst is nu gesloten