Begraafplaatsen
De gemeentelijke begraafplaats is gelegen in de Kerkstraat.
De gemeentelijke begraafplaats is gelegen in de Kerkstraat.
De begraafplaatsen zijn toegankelijk voor het publiek:
Het gemeentebestuur streeft ernaar om de uniformiteit op de begraafplaats zoveel mogelijk te bewaren.
Daarom zijn sommige zaken verplicht te bestellen via het gemeentebestuur en zijn er bepalingen rond de afmetingen van grafzerken
Je
De concessies op de begraafplaatsen worden verleend voor een termijn van 30 jaar.
Er kan maximaal 1 stoffelijk overschot per perceel of twee personen per nis bijgezet worden.
Inwoners kunnen een concessie aankopen.
Niet-inwoners zijn verplicht een concessie aan te kopen.
Onder inwoners wordt verstaan:
Er kunnen eveneens begraafplaatsconcessies verleend worden vóór het overlijden.
Je kan een begraafplaatsconcessie aankopen bij de dienst Burgerzaken die dan de concessiedocumenten opmaakt.
Het aanvraagformulier wordt rechtstreeks door de concessiehouder of in zijn/haar opdracht door de begrafenisondernemer ondertekend.
Je betaalt onmiddellijk het verschuldigde bedrag.
De dienst Burgerzaken legt de aanvraag voor het verkrijgen van een begraafplaatsconcessie voor aan het college van burgemeester en schepenen.
Je ontvangt per post een uittreksel van dit collegebesluit, dat je goed moet bewaren.
Naar aanleiding van elke begraving of bijzetting van een asurne moet de concessie expliciet vernieuwd worden.
De concessie kan worden hernieuwd tegen de prijs en voorwaarden die gelden op het ogenblik van de aanvraag om hernieuwing.
Een hernieuwing kan enkel worden geweigerd als blijkt dat de concessie op het moment van de aanvraag verwaarloosd is.
Een aanvraag tot hernieuwing kan in principe niet meer ingediend worden na het verstrijken van de termijn.
De houder van een concessie of vergunning is zelf verantwoordelijk voor het tijdig aanvragen van een hernieuwing.
De gemeente is medeverantwoordelijk voor de controle op vervallen concessies. De gemeente moet nabestaanden eraan herinneren dat zij een aanvraag tot hernieuwing tijdig moeten indienen. Daarom plaatst de gemeente kennisgevingsborden aan alle individuele (te) vervallen graven, columbariumnissen en urnenvelden gedurende een periode van een volledig jaar. Daarnaast wordt ook een lijst van de te vervallen graven aan de infoborden van de begraafplaats uitgehangen. De gemeente is wettelijk niet verplicht om elke houder van een vergunning schriftelijk te informeren, zoals dikwijls wordt aangenomen.
Gezien de omvang van de gemeentelijke begraafplaatsen is het achterhalen van de juiste verblijfplaats van de concessiehouders niet altijd haalbaar (bv. door overlijden of verhuizing).
De aanvraag tot verlenging doe je bij de dienst Burgerlijke stand.
In onderstaande tabel vind je een overzicht van de soorten concessies met de bijhorende tarieven in Euro:
Prijzen vanaf 1 januari 2023:
Volle grond | inwoners | niet-inwoners |
1 persoon | 704,80 | 1.409,60 |
2 personen | 1.409,60 | 2.819,20 |
| | |
Hernieuwing grond (20 jaar) | inwoners | niet-inwoners |
1 persoon | 469,85 | 939,70 |
2 personen | 939,70 | 1.879,40 |
columbarium / urnenveld 30 jaar | inwoners | niet-inwoners |
1 persoon | 719,10 | 1.438,15 |
2 personen | 1.050,95 | 2.101,95 |
| | |
columbarium / urnenveld (verl. 20 jaar) | inwoners | niet-inwoners |
1 persoon | 479,00 | 958,05 |
2 personen | 700,00 | 1.400,55 |
| | |
asweide | inwoners | niet-inwoners |
1 persoon | gratis | gratis |
| | |
Afdekplaat | inwoners | niet-inwoners |
columbarium | 140,95 | 140,95 |
urnenveld | 176,20 | 176,20 |
Verplaatsingen (binnen de concessietermijn) | Inwoners | niet-inwoners |
van col. naar asver. | 176,20 | 176,20 |
van col. nis naar ander nis | 293,65 | 293,65 |
van urnenveld naar asver. | 234,95 | 234,95 |
van urnenveldnis naar andere nis | 293,65 | 293,65 |
Vermelding herdenkingsmuur | inwoners | niet-inwoners |
| 58,75 | 58,75 |
| | |
Taks op vreemde lichamen | inwoners | niet-inwoners |
| gratis | 300,00 |
|
Sint-Bernardusabdij 1
2620 Hemiksem
Tel: 03 288 26 70
E-mail: bevolking@hemiksem.be
Het Administratief Centrum is enkel open op afspraak. Meer info kan u hier vinden.
Op de dienst Burgerzaken kan je onder andere terecht voor allerlei identiteitsbewijzen, de aangifte van een pasgeborene of het plannen van een huwelijk. Ook voor je rijbewijs moet je hier zijn.
Vraag je documenten op via het e-loket.