Initiatiefrecht na gemeenteraadsverkiezingen

Na de gemeenteraadsverkiezingen krijgen de verkozenen voor de gemeenteraad in afnemende volgorde van lijstgrootte een initiatiefrecht toegekend. Dat initiatiefrecht heeft als doel een meerderheid te vormen.

Hoe gaat het iniatiefrecht in zijn werk?

Het initiatiefrecht komt eerst toe aan de verkozene met de meeste naamstemmen van de grootste lijst. Die verkozene krijgt 14 dagen de tijd om een meerderheid te vormen. Die termijn start de dag die volgt op de dagtekening van het proces-verbaal van de verkiezingen.

Als de stemmenkampioen van de grootste lijst er niet in slaagt om een meerderheid te vormen, dan gaat het initiatiefrecht over naar de stemmenkampioen van de 2e grootste lijst en zo verder. Er is dus voorzien in een cascaderegeling. 

Einde van het initiatierecht

Het initiatiefrecht neemt een einde

  • als de houder van het initiatiefrecht een meerderheid heeft gevormd door de indiening van een gezamenlijke akte van voordracht voor de schepenen
  • als elke houder van het initiatiefrecht dit recht heeft uitgeput
  • uiterlijk op de 3e dag voor de installatievergadering van de gemeenteraad

Overgaan van het initiatiefrecht

Het initiatiefrecht kan overgaan naar de stemmenkampioen van de volgende lijst in afnemende volgorde van lijstgrootte als:

  • de houder van het recht binnen de voorziene termijn van 14 dagen geen gezamenlijke akte van voordracht voor schepenen heeft ingediend;
  • de houder van het initiatiefrecht via een verklaring van afstand aangeeft dat hij afziet van zijn recht. Deze verklaring van afstand wordt bezorgd aan de algemeen directeur.

Updates 

De algemeen directeur maakt op deze pagina bekend:

  • aan wie het initiatiefrecht toekomt
  • wanneer het initiatiefrecht overgaat
  • wanneer het initiatiefrecht eindigt
PeriodeStart initiatiefrechtInitiatiefhoudersEinde/overgang/afstandStatus
114/10/2024Luc Bouckaert24/10/2024Gezamelijke akte van voordracht ingediend op 24/10/2024

Initiatiefrecht beëindigd: nieuw schepencollege bekend

De coalitiebesprekingen zijn afgerond en het is duidelijk welke partijen samen in zee gaan om de komende legislatuur het lokaal bestuur te leiden.
De voordrachtsaktes van de schepenen werden vandaag (24/10/2024) bij de algemeen directeur van het Lokaal Bestuur Hemiksem ingediend. Hiermee eindigt dan ook de periode van initiatiefrecht in het kader van de installatie van nieuwe bestuursorganen.

Luc Bouckaert behaalde de meeste voorkeurstemmen binnen de grootste fractie en blijft dus burgemeester.

De schepenen zijn als volgt aangeduid:

  • Jenne Meyvis als 1e schepen
  • Kris Verbeeck als 2e schepen
  • Haike Van den Bergh als 3e schepen
  • Rita Goossens als 4e schepen
  • Annick De Wever als 5e schepen, toegevoegd als voorzitter van het Bijzonder Comité voor de Sociale Dienst
  • Helke Verdick zal worden aangeduid als voorzitter van de gemeenteraad voor de komende zes jaar.

Meer info

Meer informatie vindt je op de website van het Agentschap Binnenlands Bestuur (ABB): www.vlaanderen.be

Documenten

Hieronder verschijnen binnenkort de documenten die verkozenen (verplicht) dienen te gebruiken. Documenten indienen doe je bij de algemeen directeur via dominique.buytaert@hemiksem.be.

Naar top